In 1926 kregen Hans Arp (1886-1966) en Sophie Arp-Taeuber (1889-1943) de opdracht om het interieur van het achttiende-eeuwse gebouw L’Aubette te verbouwen tot een amusementencomplex. Zij adviseerden de opdrachtgever om Theo van Doesburg te vragen voor de ontwerpen van de caféruimtes op de begane grond, de twee feestzalen op de eerste verdieping en de typografie in het gebouw, waaronder de bewegwijzering. Van Doesburg werkte alles tot in detail uit. Hij ontwierp de tafels, de stoelen, de bankjes en zelfs de ventilatieroosters. De wanden van de danszaal werden bekleed met grote gekleurde vlakken. Blijkbaar werd het ontwerp niet geheel positief ontvangen door het publiek. Op 18 april 1928 schreef Van Doesburg gefrustreerd in zijn dagboek dat de bezoekers de nieuwe Aubette te open, te licht en te koud vonden. Bij het tienjarig bestaan van het complex werd het interieur dan ook volledig vervangen. Vanwege het kunsthistorische belang en het vernieuwende ontwerp heeft men in 1994 Van Doesburgs Ciné-dancing gereconstrueerd. De restauratie en conservering van de collectie van architect en kunstenaar Theo van Doesburg (1883-1931) is onderdeel van het programma Architectuur Dichterbij.
what you see is what you get