In 1920 verzocht galeriehouder Léonce Rosenberg de kunstenaars van De Stijl om gezamenlijk een ‘centrum van cultuur’ te ontwerpen. Vanwege onderlinge onenigheid werkte Theo van Doesburg het idee alleen met Cornelis van Eesteren uit. In plaats van één ontwerp, leverden ze er drie aan: Hôtel Particulier, Maison Particulière en Maison...
In 1926 kregen Hans Arp (1886-1966) en Sophie Arp-Taeuber (1889-1943) de opdracht om het interieur van het achttiende-eeuwse gebouw L’Aubette te verbouwen tot een amusementencomplex. Zij adviseerden de opdrachtgever om Theo van Doesburg te vragen voor de ontwerpen van de caféruimtes op de begane grond, de twee feestzalen op de eerste...
In 1924 en 1925 raakte Theo van Doesburg gefascineerd door de tesseract, ook wel een hyperkubus genoemd, die hij vanaf dan veelvuldig tekende. Het Nieuwe Instituut heeft elf tesseract-tekeningen in de collectie. Een tesseract of hyperkubus is een wiskundig figuur die de vierde dimensie verbeeldt. De term werd door wiskundige Charles Howard...
In 1916 ontwierp Theo van Doesburg zijn eerste glas-in-lood compositie. De eeuwenoude techniek, vooral gebruikt voor heiligenvoorstellingen of Bijbelse taferelen in kerken in kathedralen, leende zich ook uitstekend voor moderne kunst. In overwegend primaire kleuren ontwierp Van Doesburg abstracte en minder abstracte glas-in-loodramen. Op 24...